Ketahui Punca Kematian Yang Disebabkan Penghawa Dingin Kereta Anda

Ketahui Punca Kematian Yang Disebabkan Penghawa Dingin Kereta Anda || hi there, Seorang rakan mrs pip (thanks to Izuan Hafizuddin) berkongsi sedikit info mengenai apa yang perlu diketahui tentang aircond kenderaan yang beliau perolehi ketika mengikuti kursus gas leaking oleh Gas Malaysia ....

kereta sewa terengganu

Ketahui Punca Kematian Yang Disebabkan Penghawa Dingin Kereta Anda


(1) Bila buka penghawa dingin kereta dan tutup tingkap semasa kereta tidak bergerak, oksigen akan circulate di dalam kereta.

(2) Oksigen tersebut akan makin berkurang apabila kita inhale. Sekiranya kita lama hentikan kereta, oksigen makin berkurang.

(3) Apabila paras oksigen dah berkurangan ke 16% , kita akan rasa sesak nafas. Sekiranya kita tidur nyenyak, tidak bangun & tidak keluar dari kereta, maka kita akan collapse atau tidak sedarkan diri.

(4) Paras oksigen makin berkurangan kerana semasa tidak sedarkan diri tu kita masih bernafas & apabila mencapai 10%, oksigen sudah tidak dapat dihantar ke otak & sistem tubuh tidak dpt berfungsi, dan seterusnya menyebabkan kematian

(5) Apabila kereta bergerak, ok shj kerana semasa kereta bergerak, oksigen akan masuk ke dalam kereta melalui enjin bukan hanya oksigen yang sama circulate.

(6) Jika nak rehat sambil ON penghawa dingin kereta, memang boleh tetapi kena buka tingkap juga supaya oksigen masuk.

(7) Ketika jalan sesak, kita akan rasa mengantuk kerana kadar oksigen yang masuk ke dlm kereta adalah kurang. Itu adalah tanda yang kita kekurangan oksigen. Tingkap perlu dibuka juga ketika itu. Kalau cuaca panas, tidak salah buka penghawa dingin kereta & buka tingkap sedikit.

(8) Karbon monoksida dari ekzos bukanlah penyebab kematian kerana karbon monoksida dari kenderaan adalah selamat dihidu & dilepaskan oleh kenderaan kerana limit of concentration sudah dikawal. Utk menyebabkn kematian, karbon monoksida ada certain ppm  which is much higher than limit yg kenderaan lepaskan.

Korang semua dah tahu punca kematian hanya disebabkan oleh penghawa dingin kereta anda kan, jadi lepas ni kalau korang tengah driving, lagi lagi driving jauh, tengah road trip holiday ke Terengganu misalnya, lepas tu rasa mengantuk, eh cepat-cepat buka tingkap dan biarkan udara segar masuk ke dalam kenderaan korang.

Oh ya, yang nak bercuti ke Terengganu tu, dan mencari-cari kereta sewa, aku syorkan korang guna saja servis kereta sewa Terengganu tau, servis mesra dan tiptop. Korang boleh sewa kereta dari saiz Viva sehinggalah ke saiz Toyota Vellfire tu. Mantap banyak pilihan kereta korang boleh nak pilih ikut bajet dan kesesuaian masing-masing.

Dan semoga artikel ini >>> Ketahui Punca Kematian Yang Disebabkan Penghawa Dingin Kereta Anda <<< bermanfaat untuk kita semua, dan sila share kepada keluarga dan kenalan agar sama-sama kita ambil tahu tips bermanfaat ini.

cheers.

-republished-

Post a Comment

14 Comments

  1. Info yang menarik.Terima Kasih.

    ReplyDelete
  2. perkongsian dan peringatan buat kita semua..tks dear

    ReplyDelete
  3. banyak juga kes kematian dalam diam ni. kalau penat sgt buka tingkap sedikit supaya udara boleh circulate.


    jemput baca entri baru Ana : http://www.anasuhana.com/2017/07/pameran-artifak-asli-rasulullah-saw-dan-para-sahabat-ra-di-masjid-shah-alam-bahagian-1.html

    ReplyDelete
  4. Owhhh, selama ni ingat sebab karbon monoksida tapi pelik jugak sebab diorang cakap kalau enjin tak running pon boleh jadi bahaya. takda kena mengena la dengan enjin running or tak.

    // afifahaddnan

    ReplyDelete
  5. gud info mrs pip, patutlah adik ipar suruh bukak tingkap sikit masa IQ tinggalkan anak tidur dalam kereta. huhu

    ReplyDelete
  6. good sharing. ada pernah dengar kalau kereta stop, better buka tingkap skit. rupanya sebab ini ya.

    ReplyDelete
  7. Tu la sebenar mmg x bagus kan if amalkan ddk dlm kete berehat lama2 dlm kete kat rnr tu on aircond. Dh byk kes kan. Btw thanks for sharing

    ReplyDelete
  8. oh tq share.. betul kalau mengantuk tu seeloknya matikan dulu pendingin hawa dan kemudian buka tingkap.. insyaAllah hilang mengantuk..

    ReplyDelete
  9. Bahaya ya jika tertidur time kereta berhenti.. rupanya boleh kurang oksigen. Tq infonya ya

    ReplyDelete
  10. betul bahaya kalau tertdo dlm kereta dengan aircond mcm tu je

    ReplyDelete
  11. bagus sharing mcm ni mrspip. risau tau lagi2 ada anak2. awa cukup bimbang tinggal anak dlam keta ngan on aircond

    ReplyDelete
  12. Nice info. Thanks for sharing

    ReplyDelete

Terima kasih melawat blog Mrs Pip, dan sila komen dengan berhemah. Live link tidak dibenarkan di ruang komen.